KÖPVILLKOR

Köpvillkor hos DILOG Nordic AB

1 HANDLA PÅ DILOGSHOP.SE

Villkoren gäller vid köp av samtliga varor på www.dilogshop.se.
Du måste vara minst 18 år för att få genomföra ett köp på www.dilogshop.se.
En order som lagts på webbplatsen är bindande. Du får en bekräftelse av din beställning i form av en orderbekräftelse till din angivna emailadress. Om du inte får bekräftelsen ber vi dig att så snart som möjligt ta kontakt med oss. Fakta- och prisuppgifter lämnas med reservation för tryckfel, leverantörers prishöjningar, eventuellt oriktigt angivna tekniska specifikationer m.m. samt för slutförsäljning i den utsträckning som är tillåten enligt gällande konsumenträttslagstiftning.

2 BETALNINGSALTERNATIV

Tillsammans med Klarna Bank AB (publ), Sveavägen 46, 111 34 Stockholm, Sweden, erbjuder vi följande betalningsalternativ där betalningen görs direkt till Klarna:

Betala inom 14 dagar: Betalningstid är 14 dagar från avsändandet av varorna.
Konto: Klarna Konto är en kontokredit som tillhandahålls av Klarna och som ger kredittagaren möjlighet att delbetala sina köp månadsvis med minst 1/24 (minimum 50 SEK) av totala utnyttjade kreditbeloppet eller i enlighet med de i kassan godkända villkoren.

Betala Direkt: Automatisk dragning från ditt bankkonto: baseras på autogiro och ditt konto debiteras ca två bankdagar efter köpet genomförts eller att varan skickats.

Du hittar mer information om Klarna och kan läsa deras användarvillkor här.

För att kunna erbjuda en uppsättning av olika betalningsalternativ behöver vi dela dina person-, kontakt- och orderuppgifter med leverantören av respektive betaltjänst.
Användningen av dessa uppgifter regleras i enlighet med gällande dataskyddslag och Klarnas sekretesspolicy.

3 LEVERANS

3.1 Leverans till ombud

Om du har valt leverans till ombud kommer dina varor att levereras till ditt närmaste serviceombud. Normal leveranstid är 2-5 arbetsdagar. Vår Transportpartner aviserar när varorna kan hämtas via sms. Om varan inte hämtas ut hos ombudet inom 14 dagar skickas den tillbaka till oss.
För ej utlösta paket debiterar vi dig 199 kr för uppkomna administrations- och omkostnader. Tänk därför på att alltid meddela oss i god tid om du inte kan ta emot en vara.

3.2 Varubrev 

Postens varubrev gäller för lättare försändelser och  levereras till din brevlåda alternativt till närmsta postombud i de fall försändelsen inte får plats i din brevlåda.

3.3 Leveranstider

Normal leveranstid är 2-5 arbetsdagar. Vi hanterar din order kort efter att den lagts, därför har vi ingen möjlighet att avbryta eller ändra din order. Vill du avbryta eller ändra din beställning innebär det att du behöver hämta ut din leverans och göra ett återköp hos DILOG Nordic AB.

4 ÅNGERRÄTT

4.1 Öppet köp – 30 dagar

Du har enligt lag alltid rätt att ångra ditt köp av varor på www.dilogshop.se, utan att ange något skäl, inom 14 dagar från det att du har tagit emot varan. DILOG har för sina kunder förlängt tiden för ångerrätten och lämnar öppet köp i totalt 30 dagar från det att du har tagit emot varan. Du får lov att packa upp och titta på/undersöka din vara och ha din ångerrätt kvar. Tänk på att hantera varan varsamt och endast i den utsträckning som är nödvändig för att fastställa varans art, egenskaper och funktion. En vägledning är att du får hantera varan som du skulle få ha gjort i butik. Skulle du därefter ångra ditt köp är du varmt välkommen att returnera varan kostnadsfritt till www.dilogshop.se. Notera att du betalar returkostnaden. Returbokning ska göras med DILOG Kundtjänst.

Vill du ångra ditt köp måste du meddela oss detta inom den tidsfrist som gäller för ångerrätten enligt vad som anges ovan, använd returblanketten som du hittar här. Om du var inloggad när du gjorde ditt köp kan du skicka en returförfrågan via ”Mina sidor” på www.dilogshop.se genom att klicka på ”Orderhistorik”. Om du skickar tillbaka eller lämnar tillbaka varan i butik inom den angivna ångerfristen, anses du genom detta ha uppfyllt kravet på att meddela oss att du ångrar ditt köp.

OBS! Vi ber dig notera att det inte betraktas som ett utnyttjande av ångerrätten att inte hämta ut ett paket eller att inte ta emot en leverans.

4.2 Undantag från ångerrätt

Ångerrätten gäller inte för varor med bruten försegling som inte lämpligen kan återlämnas på grund av hälso- eller hygienskäl, t.ex. vissa personvårdsprodukter eller hörlurar (in-ear). Ångerrätten gäller inte heller för tjänster, t ex installationstjänster, som har fullgjorts under ångerfristen om du bett om att tjänsten ska utföras innan ångerfristen löpt ut. Andra undantag från ångerrätten följer av lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler.

4.3 Returvillkor

Om du ångrar ditt köp kan du skicka tillbaka varan till oss. Du måste returnera varan utan onödigt dröjsmål och senast 14 dagar efter den dag då du meddelat oss om ditt beslut att utnyttja din ångerrätt. Du står själv samtliga kostnader för returfrakten.

Vid retur måste varan paketeras väl och lämpligen i samma emballage som den levererades i för att minimera risken för transportskador. Varan som returneras ska vara komplett, vilket innebär att alla delar, tillbehör, bruksanvisningar m.m. ska återsändas till oss. Om du hanterat varan utöver vad som är tillåtet eller om någon del av varan saknas är du ansvarig för varans minskade värde och vi förbehåller oss rätten att vid återbetalningen göra avdrag för värdeminskningen.

4.4 Återbetalning

Om du ångrar ditt köp kommer vi att betala tillbaka allt det du betalat till oss, vilket innebär att vi förutom varuvärdet återbetalar exempelvis leveranskostnader, med undantag för vad som anges nedan. Som anges ovan i punkt 4.3 står du själv för samtliga kostnader hänförliga till returfrakten.
Om du ångrar köpet av endast en del av de varor som du beställt kommer vi att betala tillbaka värdet av den del av varorna som returnerats och eventuella kostnader som är hänförliga endast till dessa varor. Vid retur av en del av varorna kommer vi dock inte att återbetala allmänna kostnader hänförliga till köpet, t. ex. leveranskostnader eller administrativa avgifter. Om du ångrar köpet av en vara som är en del av ett paketerbjudande återbetalas det belopp som återstår när köpeskillingen minskas med övriga varors ordinarie pris.
Om du bett att en tjänst, exempelvis installation, ska börja utföras innan ångerfristen löpt ut förbehåller vi oss rätten att ta betalt för eventuellt arbete som hunnit utföras före det att du meddelar oss att du ångrar köpet.
Beroende på vilken betalningsmetod du har valt kommer Klarna att kreditera din faktura eller återbetala pengarna till det kort/bankkonto från vilket betalningen drogs vid köpet. Återbetalningen kommer inte att kosta dig något.
Återbetalningen kommer att ske utan onödigt dröjsmål och senast 14 dagar från den dag då vi fick ditt meddelande om att du ångrat köpet. Vi förbehåller oss dock rätten att avvakta med återbetalningen tills vi fått tillbaka varan från dig eller tills du sänt in ett bevis på att du återsänt varan, beroende på vilket som inträffar först.

5 REKLAMATION

5.1 Allmänt

Om din vara skulle vara felaktig eller om det uppstått fel vid eller dröjsmål i leveransen har du rätt att reklamera ditt köp. Du kan då ha rätt att kräva avhjälpande, ny leverans, prisavdrag eller ersättning för att avhjälpa felet eller, i allvarliga fall, ha rätt att häva köpet och få pengarna tillbaka. Du kan dessutom ha rätt att kräva skadestånd.
Om du anser att en vara är felaktig ska du kontakta vår kundtjänst och beskriva felet. I meddelandet måste vi även få information om referensnummer och orderdatum.
Skicka gärna meddelandet via e-post till vår kundtjänst. Tänk på att du måste skicka meddelandet inom skälig tid efter det att du märkt eller borde ha märkt felet. Meddelande som skickas inom två månader efter det att du märkt felet anses alltid ha lämnats i rätt tid. Du måste reklamera felet senast inom tre år från det att du har tagit emot varan.

När du reklamerar en produkt utgår vi bland annat ifrån din beskrivning av felet och det är därför viktigt att den är så utförlig som möjligt. Om produkten visar sig vara felfri eller att skadan uppstått p.g.a. yttre åverkan, debiterar vi dig en felsökningsavgift samt eventuella fraktkostnader.
Vid giltig reklamation står vi för alla dina kostnader, t.ex. returfrakt, i anledning av reklamationen. Bifoga en kopia på kvittot för returfrakten i ditt e-postmeddelande eller brev för en så snabb hantering som möjligt.

5.2 Transportskada

Du ska alltid undersöka emballaget ordentligt när varan tas emot så att eventuella transportskador upptäcks redan vid leveransen. Om du upptäcker en transportskada på en vara bör du se till att detta noteras på den del av fraktsedeln som chauffören behåller. Anmälan om transportskada ska ske i enlighet med punkt 5.1.

6 GARANTIER

Vi lämnar alltid 2 års garanti på alla våra varor.

7 KUNDTJÄNST

För att få svar på dina frågor kring produkter, leverans- och fraktvillkor, för att ångra eller reklamera ett köp eller för att framföra klagomål eller andra synpunkter är du välkommen att höra av dig till vår kundtjänst på telefonnummer 0300-56 80 30 eller via e-post till support@ddilog.se.

8 PRODUCENTANSVAR FÖR ELEKTRISKA OCH ELEKTRONISKA PRODUKTER

All el utrustning innehåller ämnen som kan vara skadliga för miljön och människan. Det är viktigt att se till att dessa ämnen inte hamnar på fel ställe. Vi tar producentansvar för omhändertagande av elektriska och elektroniska produkter vilket innebär att vi ska se till att uttjänta produkter samlas in och omhändertas. Vi tar vårt producentansvar genom vårt medlemskap i El-Kretsen.

9 TVISTER

Vi strävar efter att samtliga kunder ska vara nöjda. Vi försöker alltid att i första hand komma överens med dig om en lösning för det fall någonting blivit fel. Kontakta därför gärna vår kundtjänst om du inte är nöjd.
Om en tvist uppstår som vi inte kan lösa tillsammans kan du vända dig till Allmänna Reklamationsnämnden. Vi medverkar vid eventuella förfaranden i Allmänna Reklamationsnämnden och följer deras rekommendationer.

Allmänna Reklamationsnämnden
Box 174
101 23 Stockholm
http://www.arn.se

Om en tvist uppstår som vi inte kan lösa tillsammans kan du vidare ha möjlighet att använda dig av Europeiska Kommissionens online-plattform för alternativ tvistlösning, som du hittar på http://ec.europa.eu/odr. Vänligen notera att plattformen är till för att ge konsumenter och företag en ingång för prövning av tvister som uppstått vid gränsöverskridande e-handel. Du som kund har där möjlighet att lämna in klagomål på alla officiella EU språk.
Tvister kan även prövas av svensk allmän domstol.

10 PERSONUPPGIFTER

Se vår integritetspolicy för mer information om hur och varför dina personuppgifter samlas in, behandlas och lagras.

11 COOKIES

Cookies är små textfiler som lagras på din dator. Vi använder cookies på vår webbplats för att förbättra kvaliteten och för att möjliggöra vissa funktioner, exempelvis för att hålla ordning i din kundkorg. Största delen av de cookies vi använder tas bort från din dator när du stänger webbläsaren. Vissa cookies lämnas kvar på din dator för att användas nästa gång du besöker webbplatsen.
Du kan ställa in din webbläsare så att cookies inte lagras på din dator, men du kommer då inte att kunna handla på vår webbplats. Du kan även välja att datorn ska fråga om du vill ha en cookie varje gång den är på väg att lagras på din dator.

Hittar du inte svaret på din fråga?
Kontakta oss